Den vises drömmar

Oscar trenger en foedelsedags gåve. Jeg er oscars kompis og tykker han trenger en poem.

En vän går en runda
På stan i sin skrud
Han söker en livets sunda
Samt en go och trevlig brud

Med charmen han besitter
Är det inte så svårt 
Men slå länge han är bitter
Så blir det väldigt hårt

Han traskar över höga fjäll
Med en vapnet vid sin sida
Hans gång är snäll
Hans steg är vida

Med åldern han har inne
Är det inga bekymmer
Att ha sol i sinne
Nya tider begynner

Hur vida han än traskar
Han finner ej det han söker
Snön är slut och slaskar
Han tänder en ciggarett och röker

Vinter går mot vår
Vintern går och somnar
Några månader blir ett halvår
Och kylan, ja den domnar

Efter vår kommer sommar
Det blir lov och semester
Hela naturen blommar
Veckorna är fulla av förfester

En kompis dyker upp runt hörnet
Och vid nästa lika så
Den ena har en flaska foernet
Den andra han har två

Sommaren blir varm och härlig
Bryggor börjar skaka
Om jag ska va riktigt ärlig
Önskar jag mina vänner tillbaka

Han säger det med tydlig stämma
Han säger det med mod
När alla är hemma
Ska skåpet tillbaka, tillbaka dit det en gång stod

Han drömmer om en svunnen tid
Tillsammans med oss andra
En bekymmerlös, och full av frid
Den stigen ska vi åter vandra

Välkomna tillbaka hit
Välkomna gott folk
Den förra akten den var skit
Nu ska ni se Dolk

Drömmar är för att följas
Sa en man en gång
Inte alls för att döljas
Utan sjungas ut med sång

En vän går en runda
Han fylls av livet han har kär
Nu han ler och han börjar blunda
Se där mina vänner, är ni redan här

Bare å plystre når dere trenger meg, Oscar


Kommentarer
Postat av: cecilia

jag vill se dolk!! du är fenomenal, grattis oscar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback