Druiderna utför inget offer utan ett ekblad

Klockan börjar dra sig mot halv tre. Än så länge har jag inte åstadkommit något av vikt på jobbet.

Något som dock bör förtäljas är att jag kan snart allt som finns att veta här i världen. Då jag inte har något att göra surfar jag runt på wikipeida och lär mig saker om saker.

När jag och dansken skulle gå och köpa en smörgås så frågade han tex varför vi säger smörgås. Det visste jag inte, så jag kollade upp det på wikipedia. Det jag erfarade var detta:

"Ordets etymologi kan spåras tillbaka till då man i stugorna kärnade (se smörkärna) sitt eget smör. Vid kärnandet steg små smörklumpar upp till mjölk-ytan och drev omkring likt gäss. En sådan smörklump passade utmärkt att lägga på en skiva bröd."

Vad jag också har fått reda på till danskens stora förtret var att danmarks högsta "berg" är endast 170 m högt. Det enda landet jag hittade som inte kunde bräcka danskjävlarna var Vatikanstaten och Monaco, vars högsta toppar är endast 75 m ö.h / 140 m ö.h. Till det ska då tilläggas att båda staterna är såpass små att det knappt får plats ett berg på dom.

Jag har också lärt mig idag att:

Spädbarn, baby, bebis, bäbis, är ett barn från födseln tills det lärt sig att gå. Dock så är prefixet späd viktigare än någon annan definition, och barn som ej kan uppfylla tidigare nämnt kriteria men blivit gamla nog att ej uppfattas som späda betraktas då ej längre som spädbarn. Normalt avses barn under 12 månaders ålder.

Nu ska jag återgå till ett av hästspelen. Det kommer nog bli intressant... Jag lägger också upp en bild som jag konstruerade i en av mina mest hatiska stunder mot barn och hästar...





Vad som bör tilläggas är att bilden är gjord i paint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback