Le åt allt.

Idag hade jag min första diskution sen jag kom till det nya landet.Jag stötte på en svart kille på gatan när jag skulle gå och handla. Först mumlade han någonting om gospel och gav mig en lapp. Precis som jag skulle gå frågade han mig
»Ursäkta, har du brottom, eller kan jag ställa en fråga?»
Eftersom jag inte hade alls brottom, utan snarare tvärt om, ville få nåt och göra, så sa jag naturligtvis »Nej, jag har inte brottom någonstans».

»Tror du på jesus?» frågade han. Det var inte frågan jag hade väntat mig, men där var den.
»Nae», svarade jag, »Det gör jag inte».
»Jaså? Vad tror du på då?» Frågade han.
»Jadu» sa jag. »Slumpen»
»VA? Tror du till exempel att slumpen har skapat byggnaden där?» sa han
»Nej» Svarade jag bestämt »Den har människor byggt, det är ingen slump»

Vid detta tillfället insåg jag att jag hade begett mig in i en från min sida så älskad diskusion. Men på engelska. Jag tyckte det skulle bli väldigt intressant.

Han frågade lite om hur jag kunde tro att allt hade skapats av slumpen. Han bad mig ta en titt runtomkring. Jag var lugn och sansad. Inte han.

»Hur kommer det sig att inga andra djur kan prata då» Frågade han.
Va fan har det med saken att göra, tänkte jag, men svarade ändå: »Jadu, dom har inte kommit lika långt i utveckligen som vi» Han kollade på mig som om jag var dum i huvet. Jag å andra sidan kollade på honom på ett sätt som visade att jag var väldigt intresserad av vad han sa, även om jag tänkte precis som han gjorde.. »IDIOT»
 
När jag pär och mintel var i sthlm så köpte jag en illustrerad vetenskap. Däri stod det massa förklaringar om "the big bang." Några missupfattningar om the big bang. Att en av de största missuppfattningarna är att the big bang var en explosion, när det i själva verket var något annat.

»Men du» sa svarteman, »Jag som är kemist, jag har sett många explosioner i litt liv, men aldrig någon gång har jag sett en explosion där det har bildats saker»
»Där trampade du i klaveret, jesus-snubbe» sa jag, och var naturligtvis tvungen att berätta för honom hur det låg till med the big bang egentligen. 

Han drog då upp dom stora fysikerna, bland annat newton, som var kristna. »Dom skulle aldrig kunna gjort dom upptäkterna dom gjorde om inte gud hade hjälpt dom, dom var ockås kristna»  
Naturligt visste jag att på tiden då newton levde, så var det inte ens tillåtet att vara något annat än kristen i hans land, vilket jag också berättade.

Svarteman var ganska irriterad nu. Jag kände hur mitt ego blev stort och starkt.

»Du måste vakna upp, inse» sa han
»Det måste jag inte alls»

Tillslut sa han nåt om einstein. »Vet du lika mycket som einstein?» Frågade han. »Nej» sa jag, »vet du?»
Han svarade naturligtvis nej. Han frågade mig om jag ville lära mig av einstein. »Ja, det är klart jag vill» svarade jag.

»Ja, läs då hans böcker ska du få se» sa han, lite smått irriterat och gick därifrån.

Jag fattade ingenting, men gick därifrån med ett leende på läpparna...

Kommentarer
Postat av: kalle b

hej johan! :) spännande att läsa om irland-äventyr.

här måste jag dock säga att du har ett flertal faktafel.

-1. som ateist är det ganska dumt att använda "slumpen" som argument, eftersom ett antal forskare på senare år gått från ateism till olika former av deism/teism på grund av att de har funnit att slumpen att universum skulle uppstå är så otroligt liten att det inte går att räkna med. Fred Hoyle är ett känt namn (astronom)
-2. big bang-teorin förkastades av forskare under större delen av 1900-talet, för att de ansåg att det var en kristen konspiration som hade kommit på teorin. Big Bang talade för mycket för en teistisk skapelse "ex nihilo", alltså ur intet. Numera tror i stort sett alla forskare på big bang, men att det är en kristen fundamentalistkonspiration talar ganska få om.
-3. det killen menade med einstein var förmodligen att han trodde på en högre makt, vilket de flesta forskarna gör även idag. lika hög procenthalt som i början av 1900-talet, enligt en relativt färsk undersökning.
killen verkade dock inte vara något ljushuvud direkt. riktigt konstiga argument hade han.
-4. att newton var kristen på grund av att det "inte var tillåtet att vara annat" är högst felaktigt. Newton var en hängiven troende, och skrev fler böcker om bibelkommentarer än om fysik.
Det finns många som hävdar att västvärlden är världsledande i forskning just pga den kristna bakgrunden;
- gud har gett förnuft
- om vi har fått förnuft vill gud att vi ska använda det
- gud har skapat världen =världen är god =det är gott att forska på världen
den moderna vetenskapen uppstod egentligen i kloster också.

om du ska vara en seriös ateist rekommenderar jag david hume eller epikuries, istället för illustrerad
vetenskap, som är fylld av faktafel, och är ganska generaliserande.

om du älskar sådana här diskussioner är jag redo att ha sådana, religion och vetenskap är ett av mina favoritämnen ;) förhoppningsvis har jag bättre argument än gospelkillen...

hoppas det är bra för övrigt hos dig!

2008-02-17 @ 19:47:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback